Wednesday, March 5, 2008

LIVERPOOL FC


Liverpool ialah sebuah pasukan dari liga Perdana Inggeris. Pasukan ini ialah antara pasukan yang digeruni dalam liga ini. Mendapat sentuhan jurulatih yang berpengalaman iaitu Rafael Banitez.

Kapten pasukan ini ialah Steven Gerrard. Pemain utama pasukan ini terdiri daripada 20 orang pemain antaranya Stevan Gerrard, Jamie Carragher, Sami Hyypia, Vorronin, Ryan Babel, Pepe Riena, Herry Kewell, Riise, Binayoun, Xabi Alonso, Fernando Torres dan bebrapa lagi pemain. Stadium rasmi Liverpool ialah Stadium Anfield. Liverpool antara pemenang terbanyak liga juara- juara eropah iaitu di belakang pasukan Real Madrid dan Ac Milan.

Kemenangan terakhir Liverpool dalam kejuaraan eropah ialah pada musim 2004/ 2005 denagn menewaskan Ac Milan. Perlawanan ini dianggap paling dramatik dalam sejarah perlawanan akhir liga juara- juara kerana Liverpool bangkit daripada ketinggalan 3-0 dan akhirnya menang dengan penetuan sepakan penalti. Liverpool telah memenangi banyak kejuaraan domestik mahupun di peringkat eropah.

1 comment:

nyta said...

arsenal gak yg best...